CNPAC pilotează un program de prevenire a arderii profesionale în rândul cadrelor didactice. O intervenție psihosocială necesară într-un context educațional tot mai solicitant

7

În contextul presiunilor crescânde asupra sistemului educațional și al riscului accentuat de epuizare profesională în rândul cadrelor didactice, Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC) a pilotat programul de prevenire a arderii profesionale în rândul cadrelor didactice„Locul balanței”, o inițiativă inovatoare orientată spre consolidarea resurselor emoționale ale profesorilor și prevenirea arderii profesionale, oferind participanților un spațiu sigur și structurat pentru reflecție, autocunoaștere și dezvoltarea competențelor de autoreglare emoțională, cu accent pe reducerea stresului cronic, prevenirea epuizării profesionale și îmbunătățirea relațiilor profesionale, cu impact direct asupra climatului educațional.

Evaluarea programului, realizată prin instrumente psihodiagnostice validate, a indicat o reducere a nivelului de epuizare profesională și îmbunătățiri clare ale stării psihologice generale a celor 15 participante la proiect (cadre didactice din cadrul unei instituții de învățământ din mun. Chișinău). Participantele la program  au raportat diminuarea tensiunii interioare, creșterea calmului, a toleranței și a încrederii în propriile resurse, precum și o mai bună capacitate de gestionare a relațiilor cu elevii și colegii. De asemenea, au apreciat abordarea profesionistă, climatul de încredere și caracterul aplicativ al intervenției, subliniind relevanța acestui tip de suport pentru activitatea didactică curentă: Am început să mă înțeleg mai bine, să fiu mai calmă și să găsesc timp pentru hobby-urile mele, a spus una dintre profesoare, în timp ce un alt participant a menționat că „relațiile cu colegii s-au îmbunătățit, am descoperit că putem fi diferiți și asta ne ajută să împărtășim experiențe diverse”.

Facilitatoarea programului, Victoria Adăscăliță, conferențiar universitar, dr. în psihologie, a subliniat că „«Locul balanței» este o investiție în bunăstarea emoțională a cadrelor didactice, iar sprijinul psihosocial structurat contribuie direct la prevenirea burnout-ului și la consolidarea relațiilor sănătoase în comunitatea școlară”. La rândul său, președinta CNPAC, Daniela Sîmboteanu, psiholog, a menționat că „arderea profesională a cadrelor didactice nu este doar o problemă individuală, ci una de sistem, cu impact direct asupra siguranței emoționale a copiilor și asupra calității procesului educațional, iar pilotarea acestui program reprezintă un pas necesar în dezvoltarea unor soluții reale și aplicabile pentru școli”.

CNPAC va continua să lucreze la perfecționarea programului „Locul balanței”, valorificând lecțiile învățate în etapa de pilotare, cu scopul de a oferi instituțiilor de învățământ soluții viabile, sustenabile și fundamentate pe evidențe pentru promovarea bunăstării cadrelor didactice și consolidarea unui mediu educațional sigur, echilibrat și favorabil dezvoltării copiilor.

Instituțiile de învățământ interesate să implementeze programul „Locul balanței” sau să afle mai multe despre beneficiile acestuia sunt invitate să contacteze CNPAC. 

Programul de prevenire a arderii profesionale în rândul cadrelor didactice „Locul balanței”, a fost realizat în perioada 29 octombrie – 9 decembrie 2025 în cadrul proiectului „Facilitarea accesului copiilor refugiați din Ucraina la un mediu sigur de trai și educație, pentru o integrare socială sigură”, implementat de CNPAC în parteneriat cu UNHCR.