Educație parentală pentru învățători

21

Un nou program de educație parentală pentru cadrele didactice din învăţământul primar ia startul în zilele de 17-18 septembrie.

Peste 100 de învăţători din oraşele Străşeni, Hânceşti şi Chişinău vor fi implicaţi, pe parcursul anului de studii 2015-2016, într-un program de formare privind educaţia parentală. În această perioadă, învăţătorii vor fi instruiţi şi ghidaţi de profesionişti cu vastă experienţă în protecţia copilului.

Scopul programului este de a dezvolta cadrelor didactice competenţe privind educarea pozitivă a copiilor şi protejarea lor faţă de violenţă. Totodată, învăţătorii urmează să promoveze educaţia pozitivă a copiilor şi în cadrul activităţilor şi şedinţelor cu părinţii.

Stagiul de formare vine ca răspuns la solicitările părinţilor de a cunoaşte metode nonviolente de educaţie a copiilor, explică coordonatoarea programului, Aliona Stepan. „Vom avea întâlniri lunare, în cadrul cărora învăţătorii vor învăţa cum să comunice cu părinţii pe subiecte ce vizează educaţia pozitivă a copiilor. Vom aborda subiecte precum particularităţile de vârstă ale copiilor, nevoile copiilor, metode pozitive de educare, dar şi multe alte aspecte” adaugă Aliona Stepan. 

În Republica Moldova, violenţa asupra copiilor continuă să fie practicată şi pe larg acceptată. Studiul de Indicatori Multipli în Cuiburi (MICS) publicat de UNICEF Moldova în primăvara lui 2014, arată că 3 din 4 copii cu vârsta cuprinsă între 2-14 ani (76%) au fost supuși unei forme violente de disciplinare.

Raportul Ministerul Educaţiei privind cazurile de violenţă asupra copilului înregistrate pe parcursul anului precedent de studii, arată că peste 6000 de copii au fost supuşi diverselor forme de violenţă.

Cu toate acestea, Studiul privind normele sociale care influențează practicile violente în procesul de disciplinare a copilului, publicat anului curent, arată că tot mai mulţi părinţi sunt conştienţi că nu este bine să folosească violenţa în educarea copilului. Totodată, tot mai mulţi părinţi recunosc că nu ştiu cum să discute cu copiii lor, atunci când aceştia se comportă altfel decât şi-ar dori şi spun că ar vrea să cunoască metode alternative de disciplinare.

Stagiul de formare a fost conceput de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) şi Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei. Programul este susţinut de reprezentanţa UNICEF Moldova şi Oak Foundation.