Împreună pentru educație și incluziune. CNPAC și NRC, într-o vizită de lucru la Liceul Teoretic „Tudor Zanet” din Congaz

1

Începutul acestei săptămâni ne-a adus în comunitatea din Congaz, raionul Comrat, acolo unde echipa CNPAC, în parteneriat cu Norwegian Refugee Council (NRC), lucrează pentru a asigura sprijin real copiilor și familiilor refugiate din Republica Moldova.

Această vizită face parte din activitățile proiectului „Împreună pentru Educație: Sprijinirea Familiilor de Refugiați din Moldova”, un demers care are la bază ideea că toți copiii – indiferent de statutul lor juridic sau de traumele prin care au trecut – merită o educație de calitate într-un mediu sigur și empatic.

Unul dintre punctele centrale ale vizitei a fost participarea la o sesiune a programului Better Learning Programme (BLP), desfășurată la Liceul Teoretic „Tudor Zanet” din Congaz. BLP este un model educațional implementat la nivel internațional, care susține copiii afectați de traume și strămutare, ajutându-i să își gestioneze emoțiile, să-și recapete încrederea și să se reintegreze treptat în procesul de învățare.

Programul este facilitat de specialiști locali, iar impactul său se resimte deja prin comportamente mai stabile și o mai bună participare la ore a elevilor implicați.

După sesiunea BLP, a urmat un schimb sincer de opinii cu conducerea liceului și facilitatorii locali ai proiectului, axat pe dificultățile cu care se confruntă copiii refugiați și strămutați în procesul lor de integrare școlară.

Printre principalele provocări identificate s-au numărat:

  • dificultățile de înscriere la școală, în lipsa documentelor necesare;

  • bariera lingvistică, care afectează atât participarea, cât și integrarea socială;

  • traumele emoționale nerezolvate, care influențează comportamentul și capacitatea de concentrare a elevilor;

  • lipsa unor resurse de sprijin continuu, atât pentru elevi, cât și pentru profesori.

Acest dialog reprezintă un pas concret în direcția dezvoltării unui sistem educațional incluziv, sigur și adaptat realităților actuale. Într-un context regional și internațional tot mai complex, susținerea copiilor vulnerabili devine o responsabilitate colectivă.